irishoutepen.reismee.nl

Argentinie en Chili

Hallo allemaal,

De eerste dag na mijn vorige verhaal begon super, het was namelijk Sinterklaas en ik had besloten mezelf een kadootje te geven.... Een wandeling over een van de grootste gletsjers ter wereld. Eerst hadden we tijd om vanaf een afstandje de gletsjer te bewonderen. Erg gaaf om te zien hoe grote brokken ijs van de gletsjer afbreken en in het ijswater vallen (en dan moet je je brokken ter grote van een flinke auto voorstellen). Daarna hebben we daadwerkelijk 4 uur over de gletsjer gewandeld, met als hoogtepunt het moment waarop we een pas ontdekte grot in mochten. De nauwe gang en helderblauwe kleur maken het erg indrukwekkend.

Na dit avontuur ben ik verder gereisd naar El Chalten, waar ik wederom gehiked heb. Ditmaal richting de berg Fitz Roy. Een schitterende top met een gletsjer ernaast en een meer eronder. Door de zon weerkaatst de berg in het meer, wat een beeldschoon plaatje oplevert. Een van de jongens waar ik mee gehiked heb, vond het zo´n bijzondere plek dat hij besloot hier een naaktfoto te willen. Helaas voor jullie (of niet, is maar hoe je het bekijkt haha) heb ik deze foto met zijn camera gemaakt, dus kan ik die hier helaas niet posten.

Na El Chalten ben ik verder richting het merengebied gereisd, oftewel naar Bariloche. Zoals sommigen van jullie wellicht al via facebook gezien hebben, ben ik hier gaan paragliden. Het moment waarop ik de steile helling af moest rennen en maar moest hopen dat de wind op tijd onder de kite zou komen, heb ik een van mijn laatste angsten overwonnen. Daarna was het een klein halfuur puur genieten van het uitzicht, het vrije gevoel en de kick van het besturen van de kite (de instructeur had blijkbaar voldoende vertrouwen in me.....). De dag erna heb ik samen met 3 anderen een auto gehuurd en zijn we een tour rondom verschillende meren gaan doen. Erg mooi, maar helaas is een groot deel van de omgeving flink getroffen door de as van een vulkaan in Chili. Hierdoor is het een interessant, maar eerlijk gezegd minder mooi, uitzicht. Wel hebben we heerlijk gezwommen in een van de meren en vond ik het erg leuk om de haarspeldbochten over een grindweg omhoog en omlaag te rijden. Verder heb ik in Bariloche vooral enorm genoten van de chocola (naar mijn mening de beste chocola ter wereld), een dagje golfen en een relaxte massage. Kortom een geweldige tijd op een geweldige plek.

Hierna was het tijd voor mijn op een na laatste plaats in Argentinie, namelijk Mendoza. Mendoza is vooral bekend als wijnstreek en die reputatie maken ze meer dan waard. Op de fiets heb ik verschillende wijngaarden bezocht en natuurlijk heerlijke wijnproeverijen gedaan. Vanuit Mendoza vervolgde de reis naar Santiago de Chile. Hier heb ik Kerst gevierd in een van de leukste hostel in Zuid-Amerika op een van de beste locaties, namelijk op het centrale (en gezellige) plein van de stad. Tussen Kerst en Oud op Nieuw ben ik 2 dagen naar Valparaiso en 1 dag naar Vina del Mar geweest. Twee kleinere (nou ja klein....ongeveer 3 miljoen inwoners) plaatsen vlakbij Santiago.

En gisteren was het dan 31 december en ben ik omringd door gezellige mensen, na het eten van een heerlijke barbecue, met in mijn rechterhand een fles champagne en in mijn linkerhand mijn fotocamera, knallend het nieuwe jaar ingegaan! Ik hoop dat jullie ook allemaal een geweldige avond hebben gehad en wens iedereen een schitterend 2012 toe!

Besos Iris

Reacties

Reacties

Sandra

Lieverd, ik hoop dat in 2012 weer een deel van je dromen uit gaan komen!!!
Geniet nog dubbel en dwars van deze laatste reisdagen!
liefs Sandra

Diana

Je avonturen klinken waanzinnig als altijd!
Heel veel plezier nog en een fantastisch 2012 gewenst!!

xx Diana

Marieke

Jij ook nog de beste wensen voor 2012!! Tijd vliegt zeg, over nog maar een paar weken kan je alle ;) foto's laten zien en nog meer verhalen vertellen! Deze avonturen waren weer geweldig om over te lezen en krijg alleen maar meer zin om te gaan reizen!
NOG HEEL VEEL PLEZIER!!!

liefs Marieke

Tante Jen

Iris een geweldig goed 2012! Maar dat kan voor jou al niet meer stuk. En Dymph, is de prijs in de staatsloterij groot genoeg want dan willen wij ook nog wel mee!!

Dikke kus!!!
Tante Jen

Leonie

Lieve Iris,

Ook voor jou een gelukkig nieuwjaar! Dat 2012 weer zo'n mooi en stralend jaar mag worden.

Wat fantastisch om je verhalen te lezen en mee te genieten van je foto's! Die foto in de ijsgrot is echt bijzonder. Zo super ook dat het gelukt is de reis naar Antarctica te maken. De kaart prijkt bij ons aan de muur :-)

Ik kijk er naar uit om over een paar weken je verhalen live te horen! Bij ons is ook veel gebeurd in de tussentijd en Milou kan inmiddels al kruipen en staan.

Héél veel reisplezier nog de komende tijd en tot gauw.

Liefs van Leonie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!