irishoutepen.reismee.nl

Bolivia

Hallo allemaal,

Mijn vorige verhaal eindigde met mijn uitkijken naar Bolivia. Om daar te komenvloog ik eerst van Guayaquil naar Arequipa, met het idee om meteen een bus naar La Paz te pakken. Helaas vond mijn backpack het blijkbaarzo gezellig in Lima (waar ik over moest stappen) dat hij daar nog 2 dagen bleef. Wat mij nog twee dagen aan Arequipa verbond. Een paar dagen later dan gepland was ik dan toch in La Paz. Sommigen van jullie hebben het wellicht al op facebook gezien, mijn hoogtepunt in La Paz, was het fietsen van de Death Road: ook wel The World Most Dangerous Road genoemd. Een onwijze adrenaline kick, wanneer je met ruim 40 km per uur een zand/grind pad af rijdt met een enorme afgrond ernaast. Na een aantal uren fietsen werden we beloond met een lunch in hotel met heerlijk zwembad. In La Paz ben ik verder naar het Coca Museum geweest, heel interessant om te lezen over wat de coca voor Bolivia (eigenlijk heel Zuid-Amerika) betekent en hoe de rol van de VS en cocaine het voor de lokale bevolking lastig heeft gemaakt.

Na La Paz ben ik naar Cochabamba gegaan. Een dorpje waarvan iedereen vertelde dat ik dat niet mocht missen.Nou, eerlijk gezegd, vraag ik me af waarom niet. Ikkwam aan op een zondag wat betekende dat alles (behalve internetcafes en heladeria´s (ijszaken)) dicht was. Gelukkig bleek Karin (een Nederlands meisje die ik eerder had ontmoet) ook in Cochabamba te zijn. We hebben de dag erna samen een tour gedaan en besloten gezellig samen verder te reizen richting Sucre.

In Sucre hebben we veel gezellige mensen ontmoet waar we mee opgetrokken hebben. Een bezoekje gebracht aan het Dinosauruspark, waar je echte voetafdrukken van dinosaurussen kunt spotten. Daarnaeen hike (of zoals Karin zou zeggen een wandeling :-) gedaan richting watervallen. Doordat het droogseizoen is helaas niet veel water, maar wel mooi en vooral gezellig. ´s Avonds in het park vormde de fontein een soort waterballetshow waar we heerlijk gerelaxed hebben. Na Sucre zijn we doorgereisd naar Tupiza. Mijn favoriete plek in Bolivia, vanwege de natuur. Deze hebben we middels jeep, paard, mountainbike en wandelend doorkruisd.

Na Tupiza stond mijn laatste en meest spectaculaire deel van Bolivia te wachten, een tour over de Salar de Uyuni (zoutvlaktes). In een jeep met 5 anderen zijn we in 3 dagen door de meest bijzondere en diverse natuur gereden. Gelukkig ook met veel stops om te genieten en natuurlijk foto´s te maken. Op de zoutvlaktes kun je grappig foto´s maken door te spelen met het perspectief. Verder hebben we een aantal bijzondere meren gezien, met heel veel flamingo´s en bijzondere kleuren. Een rood meer, een groenblauwe, een witte, er was voor ieder wat wils. ´s Avonds sliepen we in een soort kampeerboerderijen (zoals je vroeger van schoolkamp gewend bent). En hebben we vooral gezellig gechilled met een andere groep (ieder auto vormt een beetje een eigen groep). Mijn tour eindigde in het noorden van Chili in San Pedro de Atacama.

De overgang van Bolivia naar Chili was in meerdere opzichten een schok. De positieve schok is de infrastructuur. Waar die in Bolivia eigenlijk niet echt aanwezig is, de weg kent geen asfalt, geen belijning, geen vangrail oid, is dit in Chili ineens allemaal aanwezig. Erg prettig en het maakt het ineens mogelijk om weer te slapen in de bus. De mindere kant is het financiele verschil. In Bolivia was ik gewend ongeveer 2 a 3 euro voor een hostel te betalen, waar dat in Chili ineens 12 euro werd. Kortom een aanslag op mijn budget, wat betekende maar weer zelf gaan koken.....San Pedro is verder een erg toeristisch maar wel heel leuk dorpje waar je veel sportieve activiteiten kan ondernemen. Zo heb ik gesandboard, 80 km gefietst, gefloat op een zoutmeer en in een krater vol water gejumpt. En natuurlijk ondertussen weer genoten van de mooie natuur, zonsondergangen en een paar Mango Sours.

Momenteel ben ik in Salta (noord Argentinie). Ook weer een overgang, het lijkt hier bijna een Europese stad, maar wederom heb ik het erg naar mijn zin. De komende maand staat het noorden van Argentinie op mijn programma.

Ik hoorde dat het in Nederland momenteel heerlijk weer is, dus ik wens iedereen een fijne nazomer, geniet ervan!

besos Iris

Reacties

Reacties

JéWé

Hoi Iris,
Wat een avonturen! Je mag wel vakantie nemen als je terug bent haha.

Aizzz

Homie zo vet om jou verhalen te lezen en je foots te zien :) Heb je nog broodje kroket gegeten in Sucre? En ja kan me voorstellen dat San pedro ff wennen is qua prijs dan Bolivia ik had het andersom....;) Geniet lekker verder!! Beso

Katink

Wow, wat een sportieve, actieve, spannende, uitdagende, niet saaie dingen heb je allemaal ondernomen!!! En ga je nu tango dansen in Argentinie? Iig veel plezier met de rest van je reis! Liefs

Margit

Hee Iris!
Terwijl ik alweer in NL zit, kan ik door jou nog een beetje meegenieten van alle reisavonturen. Gezellig dat jij een Karin nog een tijdje samen hebben gereist! Ik vond trouwens die tour over de zoutvlaktes en al die meren ook echt super gaaf!
Geniet nog van je reis!

Liefs Margit

Ruben

Hey zusje,
Zo te lezen bevalt het je allemaal nog prima. Ik kreeg weer kippenvel van alle leuke dingen, die mijn kleine zusje allemaal in het verre Bolivia beleeft. Geniet nog maar een paar maandjes.
Kus big brother

Leneke

Hoi Iris, ook ik geniet van je spannende verhalen en prachtige foto's! Wat een geweldig avontuur! Geniet er nog maar van de komende maanden! groetjes Leneke

Marieke

Ik heb weer genoten van je verhaal en de bijzondere en mooie foto's!!!! Veel plezier in Argentinië!
Liefs Marieke

Danitsja

Heerlijk herkenbaar allemaal!

Sandra

Lieverd, straks kun je niet meer wennen in het oer-saaie Nederland......
Deze week begint hier de herfst, dus geniet zolang je kan!!!

dymph

Hier aan tafel bij Marianne heb ik weer genoten van je verhaal. Het leest en tikt makkelijker op MIJN NIEUWE SAMSUNG TABLET!!!!!!:-)
Geniet verder, doen wij ook. Heel veel groetjes en kusjes van pama en Maranne en Rob

Gonny

Hallo Iris,
Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.
Het gaat je goed lees ik en je geniet van alle mooie
dingen je je ziet en beleefd.
Beleef het maar met volle teugen want zo'n kans krijg je waarschijnlijk nooit meer.
Groetjes Gonny en ook van Jan

Rianne

Wow Iris...wat een gave verhalen en mooie foto's! Heb eindelijk je verhalen bijgelezen en kan iet anders zeggen dan: jaloers! :) Echt heel stoer dat je dit doet!Misschien word ik ook ooit het zoveelste schaap over de dam dat een paar maanden gaat rondreizen...
Geniet van al het moois daar en tot over een paar maanden bij een volgende boekenmeeting...
xx

Ton Denise Koen en Job

Iris, wat zie en beleef je toch prachtige en spannende dingen. We drinken er volgende zondag een borrel op bij je ouders. Geniet er van, de tijd vliegt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!