irishoutepen.reismee.nl

Antarctica & Torres del Paine

Hoi allemaal,

Voor het eerst weet ik niet goed hoe ik mijn verhaal moet beginnen.
En dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid hoogtepunten die ik afgelopen maand heb meegemaakt.

Allereerst was daar Puerto Madryn, een plaats waar je een enorme pinguinkolonie hebt en vanaf de kust walvissen en orka´s kunt spotten. Helaas regende het de dagen dat ik daar was en heb ik geen walvissen gezien, maar wel mijn eerste orka en vele pinguins.
Daarna volgde een 39-urig busavontuur naar het moeilijkst bereikbare plaatsje in Zuid-Amerika: Ushuaia. Maar de rit was het waard, want in Ushuaia vond ik een last-minute die mijn droom waarmaakte. Ik ging voor 11 dagen met een 5-sterrenschip naar Antarctica. Nu had ik vantevoren een wrak van een schip ook prima gevonden, maar eenmaal aan boord kon ik mijn blijdschap om de luxe niet onderdrukken. Dit heeft eerlijk gezegd vooral te maken met de vleugel die ik na 1 minuut aan boord ontdekte en waar ik iedere dag heerlijk gebruik van heb gemaakt (gelukkig vonden mijn medereizigers die ook leuk haha) en de open bar met geweldige cocktails waar ik ook iedere dag gebruik van heb gemaakt.

Laughing

Maar goed, belangrijker dan het schip was natuurlijk Antarctica en dat was in één woord geweldig! Het is moeilijk uit te leggen hoe het is, maar hopelijk gaan de foto´s voor zich spreken. De eerste 2 dagen moesten we de Drake´s passage over. Gelukkig hadden we een redelijke rustige overvaart en ik heb geen moment last gehad van zeeziekte.
Daarna de eerste landig op een van de eilanden. Echt bizar om midden in de sneeuw tussen honderden pinguins te lopen. Veel momenten heb ik gewoon in de sneeuw gezeten/gelegen en gekeken naar het heen en weer geloop van de pinguins. Omdat het nu het begin van het seizoen is zijn ze allemaal druk bezig hun nest te bouwen, dus je ziet ze continu met steentjes slepen.
Iedere dag hebben we 2 excursies gedaan, wat de ene keer een landing betekende en de andere keer een zodiaccruise. Dat is ook super gaaf, met een zodiac met 10 passagiers gingen we dan een paar uur door het ijs cruisen en op zoek naar zeehonden, zeeleeuwen en walvissen. Je denkt dat zeehonden lieve diertjes zijn, totdat een Leopard Seal (een van de grotere zeehonden) jullie gekoekeloer niet weet te waarderen en besluit jullie weg te jagen door met een rotvaart op je af te komen, in het water te duiken en met zijn kop tegen de boot te duwen. Gelukkig vertrok de zeehond na één kopstoot weer terug naar zijn ijsschots, maar spannend was het wel even.
We hebben super goed weer gehad, op 1 dag na, continu zon.
De ene dag zonder zon was meteen een dag dat we in een orkaan belandden. Windsnelheden tot maximaal 195 km per uur. Een kick om dan buiten op het dek te gaan staan, maar wel enorm koud haha. Die dag helaas geen excursie kunnen doen, maar op een andere manier Antarctica kunnen beleven. Dus zeker geen gemiste dag.
Onze laatste landdag was echt het hoogtepunt, eerst geland op een mooi eiland, daarna een uur genoten van 4 walvissen die op ongeveer 20 meter van onze boot zwommen en als final de Polar Plunch: dit betekent van de boot af duiken in de Antarctic ocean.
Vond het zo gaaf dat ik besloot 2 keer te gaan haha, samen met een ander meisje (die ik trouwens al in Bolivia backpackend had ontmoet, heel grappig). Iedereen verklaarde ons voor gek, maar ik vond het niet eens zo koud als ik had verwacht.
Na deze geweldige dagen was het alweer tijd voor de terugrit, een voor mij veel te kort avontuur en een plek waar ik zeker terug ga komen.
De luxe op de boot zorgde er trouwens ook voor dat ik weer een paar kilootjes was aangekomen, maar de afgelopen week heeft daar alweer verandering in gebracht.

Na Ushuaia vertrok ik namelijk naar Puerto Natales van waaruit ik 5 dagen ging hiken in het natuurgebied Torres del Paine. Samen met 2 jongens ging ik het avontuur aan van je eigen tent, matje, slaapzak, kookgerei, eten e.d. dragen van camping naar camping, door een schitterend natuurgebied. Tijdens het stijgen heb ik mijn zware backpack af en toe vervloekt, maar de omgeving maakte een hoop goed. Het beste was onze laatste dag, toen we om 04.30 begonnen aan een klim van 1 uur naar ´Las Torres´ waar we van de zonsopkomst genoten. Gelukkig konden we de tent beneden laten staan, maar we besloten wel kookgerei mee te nemen zodat we bovenaan een warme chocolademelk konden maken. Moe maar voldaan kwamen we aan het eind van die dag terug in ons hostel in Puerto Natales. Helaas begon toen voor mij een minder prettig avontuur van 2 dagen, ik kreeg namelijk een flinke buikgriep. Gelukkig was mijn kamer in het hostel tegenover de badkamer en kwamen de eigenaren van het hostel ieder uur even vragen hoe het ging. Na de 10e keer naar de wc gerend te hebben, bedacht ik me dat ik op deze manier in ieder geval snel (weliswaar op een ongezonde en erg oncomfortabele manier) mijn Antarctica kilos weer kwijtraakte. Ach ja, je moet altijd proberen het van een positieve kant te bekijken.

Sealed

Echter eind goed al goed, ik voel me intussen weer wat beter en ben alweer plannen aan het maken om morgen een gletsjer te gaan bewandelen. Heb nog maar 7 weken te gaan en wil deze optimaal benutten!

Besos Iris

Reacties

Reacties

Kim Berkhout

Wat een fantastische dingen maak je daar mee zeg! En de foto's laten nog eens extra zien hoe mooi het allemaal is. Geniet nog van de 7 weken die voor je liggen.

x Kim

Karin

Ha Iris!

Ooh ZO tof dat je uiteindelijk nog naar Antartica bent gegaan joh:) En je hebt een orca gespot in Puerto Madryn! Wauw, daar waren wij de hele tijd naar op zoek, maar hebben we nooit gevonden ;)
Veel plezier op de gletsjer! (de Perito Moreno?)

Besos! Karin

big brother

Hey zusje,
We kunnen de trip naar Porto nog annuleren en gaan dan met z'n allen naar Antarctica. Marieke en ik zullen betalen... mits we de staatsloterij winnen.
Ziet er super uit. Wordt steeds trotser op wat mijn zusjes allemaal meemaakt. Geniet er nog goed van.
kus

JéWé

Hey Iris,

Wat een ervaringen allemaal, schitterend!!! Geniet maar van de resterende tijd zou ik zeggen, maar dat gaat jou wel lukken :-)

dymph

Weer een super ervaring rijker. En als wij een grote prijs winnen in de staatsloterij nemen wij jullie mee.
Geniet nog van de komende 7 weken.

ton

Na je enthousiaste verhaal zou ik ook wel naar Antartica willen, maar ik ben aan het lijnen -:)

Ellen

WOW!!! Super vette foto's!!

Geniet van je laatste weekjes, zin om weer bij te kletsen!

xxx

audrey

Wow super die foto's echt geweldig. Ik word er wel jaloers van zeg. Geniet van je laatste weken.

Veel liefs Pol, Audrey, Jade en Senne

Aiz

FUCKING VET GAST!!!! als ik die fotos zie denk ik woooooooooow en zou ik meteen de kou vergeten ;)
Geniet van je laatste weken.... ENJOY!!
en hugs

Marianne vS

Ongelofelijk!! IRIS!!! Damn, wat een ontzettend mooie fotoos en wat ben je afgevallen en wat stoer dat je zonder zo'n dik duikpak aan in dat water bent gesprongen. Erg leuk om weer je verhalen te hebben gelezen. Geniet lekker van je laatste weken!
Liefs!!

Danitsja

SUPER!

tante corrie

Hoi Iris
Geweldig wat je weer mee hebt gemaakt en wat een mooie fotos zeg. Hele fijne feestdagen. Geniet nog van je laatste weken. We hopen je snel een keer te zien als je weer terug bent. Liefs uit Bavel.
Oom Herman en tante Corrie

Inge

Wouw Iris, wat gaaf joh Antarctica. Jij hebt de echte Happy Feet ontmoet haha. Echt prachtig, die natuur, in het echt was het vast nog mooier dan je op de foto's kunt zien.
Neyo is inmiddels al 7 maanden oud. En hij heeft al 2 tandjes echt zo schattig. Als je terug bent dan moet je snel maar eens langs komen. Geniet met volle teugen van je laatste weken hè.

Groetjes Inge en Ronald en een hele dikke kus van Neyo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!