irishoutepen.reismee.nl

Noord Argentinië - Brazilie - Uruguay

Hoi allemaal,

Het blijft leuk en fijn dat je (reis)plannen op ieder gewild moment kunt wijzigen.

Zo schreef ik in mijn vorige verhaal dat afgelopen maand het noorden van Argentinië aan de beurt was. Nu heb ik daar ook een zuidelijk stukje Brazilië en Uruguay aan toegevoegd. Maar laat ik bij het begin beginnen.


In Salta heb ik veel verschillende dingen gezien en gedaan. De eerste dag besloot ik naar een uitkijkpunt te gaan, wat je op twee manieren kon doen: lopend (1070 trappen) of met een kabelbaan. Fanatiek als ik was, besloot ik te lopen. En dat heb ik geweten (lees: spierpijn in mijn kuiten gedurende de volgende dagen). Maar het was een erg mooi uitzicht over de stad. Verder heb ik een tour naar Cafayate gedaan (een plaatsje in de bururt, met heerlijke wijnen en mooie natuur), de stad bekeken, gezellig wezen stappen met andere backpackers en natuurlijk niet te vergeten een ´roadtrip´. Samen met twee andere Nederlandse meiden een auto gehuurd en kleine plaatsjes ten noorden van Salta bezocht. Ook hier schitterende natuur, met onder andere de 7-colored mountain.

Na een week in Salta besloot ik verder te gaan naar Cordoba. Hier heb ik een cursus Spaans van een week gedaan. Buiten de lessen om heb ik samen met 3 andere meiden dingen ondernomen, zoals stadswandelingen, musea bezocht, paard gereden (alweer ja haha), een tango-balletshow bezocht en naar de film (natuurlijk in het Spaans). Na het paardrijden hadden we een barbecue op een boerderij. Nadat wij heerlijk gegeten hadden toverden de mannen die op de boerderij werkten een gebarbecuede koeienkop tevoorschijn en begonnen met hun vork hier het vlees vanaf tee ten. Avontuurlijk als ik die middag was, besloot ik gezellig mee te doen en zo heb ik mijn eerste (en waarschijnlijk laatste keer) koeientong en koeienhersenen gegeten. Eerlijk gezegd was het best lekker haha.

Na Cordoba was het tijd voor las Cataratas de Iguazu (oftewel de Iguazu watervallen). Eigenlijk is hiervoor maar één woord passend: indrukwekkend. Als eerste heb ik de Braziliaanse kant bezocht. Hier zie je de watervallen van een kleine afstand en krijg je een beeld van de grootte (en groot is het!). De volgende dag was de Argentijnse kant aan de beurt. Hier loop je letterlijk tussen de watervallen door, word je kletsnat en krijg je de verwonderlijke glimlach niet van je gezicht. Mijn laatste dag in Iguazu heb ik samen met 2 anderen meer avontuurlijke activiteiten ondernomen, namelijk tokkelen in de bush bush en abseilen in een waterval. Een heerlijke adrenalinekick en een goede afsluiting van mijn bezoek aan Iguazu.

Vanuit Iguazu besloot ik mijn plan om te gooien en het zuiden van Brazilië toe te voegen aan mijn lijstje. En ik ben erg blij dat ik dit gedaan heb. Ik ben verliefd geworden (en niet op de man van mijn dromen, maar) op Florianopolis, Floripa voor intimi. Het plan was om hier 2 dagen te blijven, maar door 2 keer mijn busticket om te ruilen, werden het er 10. En ik had eigenlijk nog wel langer willen blijven, maar goed op een bepaald moment moet je weer verder. Floripa heeft eigenlijk niet iets heel bijzonders om te doen, maar de sfeer is enorm relaxed, ik heb geweldige mensen in het hostel leren kennen en alle Brazilianen die ik daar ontmoet heb zijn aardig en behulpzaam. Alhoewel uitgezonderd 2 politiemannen..... Op mijn laatste dag in Floripa besloot ik samen met 2 jongens scooters te huren en andere delen van het eiland te bezoeken. Dit was een geweldig avontuur, totdat 2 politiemannen ons aanhielden en bekeurden omdat we slippers aanhadden. Nu begrijp ik dat het misschien niet het veiligste is, maar toen ze vertelden dat we blootvoets verder moesten, was ik lichtelijk verbaasd. Tel daarbij op dat je hiervoor een boete van ongeveer 50 euri krijgt (per persoon) en dat alle locals ook slippers droegen, maar niet aangehouden werden en je begrijpt onze verontwaardiging. Ondanks dat heb ik een geweldige tijd gehad!

Vanuit Floripa ben ik samen met een Portugese jongen naar Uruguay verder gegaan. Na 28 uur onderweg geweest te zijn (lees: kapotte bussen en een paar uur wachten midden in de nacht voor een overstap) kwamen we aan in Punta del Diablo. Een schattig dorpje met schitterende gekleurde huisjes en geweldige stranden. Om mijn lange verblijf in Floripa echter in te halen (zodat ik toch redelijk volgens schema in Patagonie aankom) ben ik hier maar 2 dagen gebleven. Momenteel ben ik in Montevideo, een wereld van verschil met Punta del Diablo, maar wederom een goede ervaring. De mensen in Uruguay zijn allemaal even behulpzaam en vriendelijk en zodra ze het idee krijgen dat je de weg kwijt bent of hulp nodig hebt, komen ze al aanrennen. Kortom, erg vriendelijk.

Morgen ga ik verder naar Colonia de Sacriemento van waaruit de ferry naar Buenos Aires vertrekt. En dan is het tijd voor de langste busreis tot nu toe (bijna 30 uur in één bus!!) richting het zuiden van Argentinië. Daar ga ik proberen of ik op een boot naar Antarctica mee kan, tegen betaling natuurlijk. Dit lijkt me geweldig, dus duim maar voor me

Laughing

Besos Iris

Reacties

Reacties

Sandra

Echt lieverd, jij kunt hier nooit meer wennen aan het saaie Nederland. Volgens mij ben jij vanaf nu besmet met het "reis-virus".... Ongelofelijk wat jij allemaal meemaakt! Daar heb ík nog eens 53 jaar extra voor nodig. Hier schuiven wij zo langzaam aan de herfst in. Ik ga in ieder geval elke dag voor je duimen dat je mee kunt naar Antarctica!!! Lijkt me geweldig. Nog héél véél reisplezier. Tot xxxx
liefs Sandra

Jan Willem

Sandra heeft helemaal gelijk Iris. Je raakt nog eens verslaafd aan reizen, en je hebt gelijk ook!!
Wie weet, Floortje Dessing wordt al een dagje ouder, misschien is daar iets te regelen? haha

Karin

Iris!! Wat een toffe verhalen weer, ik lees nu vanaf Nederland nog steeds met je mee natuurlijk :) Koeienhersenen en koeientong, waaah! Ik dacht dat ik met mijn koeienmaag die ik in Ecuador op had al avontuurlijk was, maar jij overtreft dit toch maar eventjes..
En ben je nou alweer op een paard gesprongen? Toch wel weer met zo'n mooie cowboyhoed he! En was ie net zo lief als Koetje?
Heel veel plezier in Buenos Aires (you will love that city) en Patagonie!

Margit

He Iris,

Wat leuk om je avonturen bij te houden via je blog. Ik ben jaloers. Ik zit nu alweer 2 maanden in Nederland en dat is zeker genoeg om weer terug te verlangen naar het reizen. Echt super dat je in Brazilie en Uruguay bent geweest. Erg relaxt lijkt me!
Hej geniet nog van je reis!

Liefs

Aiz

Homer, wat vet!! damn gap je gaat van het ene in het volgende avontuur!! Ziet er allemaal chillie uit en wat vet van Brazilie :) hopelijk nu op bootje naar de koudste plek op aarde, denk dat dat het enige is waar ik niet jaloers op ben ;) Enjoy!! dikke knuffel

Ton, Dénise, Koen en Job

En dat is dan je vierde verslag. Jouw ervaringen worden alsmaar mooier en spannender, prachtig allemaal. We hopen dat Antarctica gaat lukken, lijkt me echt de kers op de taart, maak weer mooie foto's, kunnen we een beetje meegenieten. Veel plezier.
disfrutar toda la belleza (geniet van al het moois)

Nanda

Hey Iris, weer leuk om te lezen! En ik ga heel erg voor je duimen dat je een plekje vindt op een expeditieschip!
Groet

saskia

Hoi Iris, Wat een geweldige dingen maak je allemaal mee zeg. Ik hoop dat je nog een leuke tijd tegemoet gaat en dat Antartica, als het lukt, onvergetelijk wordt.

Ben benieuwd naar je volgende verhaal en fotos.

Met mij gaat ook alles beter hoor, weekje met pap,mam,au3,pol,jade en senne naar Fuertaventura geweest. Ben er gelukkig wat van bijgekomen en het heeft me goed gedaan. Als je terug bent kan je hiervan de fotos zien.

Veel liefs van Saskia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!